Gemaal

In 1879 werd aan de noordoost zijde van de polder Veenhuizen een stoom vijzelgemaal gebouwd.

Foto1Stoomgemaal Foto2Stoomgemaal Foto4StoomgemaalCorBruin
Het stoomvijzelgemaal, op de laatste foto staat Cor Bruin op de voorgrond.

In 1934 moest dit stoomgemaal gesloopt worden in verband met de aanleg van de A. C. de Graafweg. Ter vervanging van het stoomgemaal werd er naast de molen een elektrisch gemaal gebouwd in 1934. De kosten voor het bouwen van dit gemaal waren 6.000 gulden.

Foto5ElektrischGemaal IM000034.JPG
Foto’s van elektrisch gemaal.

IM000657.JPG IM000658.JPG IM000659.JPG IM000660.JPG
De elektra motor merk EMF Dort met originele olie gevulde, ster/driehoek in 5 stappen, schakelaar.
Deze elektra motor staat nog in het gemaal.

Tussen september 1988 en mei 1989 is er naar aanleiding van een peilverlaging van 50 cm ten opzichte van het zomerpeil van -2.40 m peil een nieuwe stalen vijzel in de molen aangebracht gemaakt door Spaans Babcock met een elektrische aandrijving die volautomatisch werkt. De elektrische aandrijving is inmiddels weer verwijderd uit de molen.

IM000654.JPG IM000655.JPG
De elektra motor in de molenkelder met haakse tandwielkast en koppeling.

IM000663.JPG IM000664.JPG IM000665.JPG IM000666.JPG
De bedieningskasten met PLC besturing en computercontrole.

SONY DSC SONY DSC
De Stork pomp die door de elektra motor werd aangedreven staat sinds februari 2007 buiten voor het gemaal.


Foto van het gemaal met op de voorgrond de Stork pomp gemaakt in september 2018.

 

De elektrische aandrijving van de vijzel is in maart 2007 buiten bedrijf gesteld en verwijderd uit de molen in 2010.

Het oude gemaal uit 1934 wat naast de molen staat, is in maart 2007 opnieuw in bedrijf genomen en voorzien van een nieuwe pomp met elektra motor geleverd door de firma Vopo met een capaciteit van 35 kub. per minuut.

Vopopomp
De Vopo pomp die nu in gebruik is.

IM000662.JPG    IM000677.JPG    IM000668.JPG
Oude schakelpaneel uit 1934   Originele oprichtingsplaat

InlaatVeenhuizen1 InlaatVeenhuizen2
In de zomer van 2011 is het originele windwerk terug geplaatst om de inlaatschuif in het gemaal te bedienen.

Advertenties